Bakgrunn

Pasientsikkerhet defineres som vern mot unødige skader som følge av helse- og omsorgstjenesters ytelser eller mangel på tjenester (Helsedirektoratet, 2017; World Health Organization, 2021). Unødige skader kan føre til en betydelig byrde for pasienter, helsepersonell og samfunnet (Helsedirektoratet, 2022; Helsedirektoratet, 2019).

I VIDs bachelorprogram i sykepleie er pasientsikkerhet beskrevet i flere av programmets overordnede læringsutbytter. I emne BASP1045 – Grunnleggende sykepleie i klinisk praksis gjennomfører førsteårsstudentene en ni ukers praksis i kommunal helsetjeneste og denne praksisen er for mange sykepleiestudenter deres første møte med helsetjenesten. Ved å tilrettelegge for at studentene kan trene på pasientsikkerhetsferdigheter i sin første praksisperiode kan pasientene få en tryggere tilværelse, samtidig som studentene opparbeider seg pasientsikkerhetskompetanse som de kan bruke gjennom hele studiet. Ved å benytte den første praksisperioden som en felles læringsarena for studenter og helsepersonell vil vi kunne tilrettelegge for samarbeidslæring mellom utdanningssektoren og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Dette vil kunne være med på å oppfylle utdanningens læringsutbytter og regjeringens forventinger til økt pasientsikkerhetskompetanse og forebygging (Meld. St. 9 (2023–2024); VID, u.å.).

 

Målsetning

Målet med kvalitetsutviklingsprosjektet er å øke pasientsikkerhetskompetansen blant 1. års sykepleiestudenter som har praksis i kommunehelsetjenesten og helsepersonell ansatt i kommunehelsetjenesten. For å nå dette målet er prosjektet delt inn i tre deler:

1. Styrke 1. års sykepleiestudenters pasientsikkerhetskompetanse gjennom observasjon og vurdering, i aktiv læring og praksisnære scenarioer.

2. Styrke ansattes pasientsikkerhetskompetanse gjennom observasjon og vurdering, i aktiv læring og praksisnære scenarioer.

3. Styrke samarbeidet mellom sykehjemmene og høgskolen gjennom et felles kvalitetsutviklingsprosjekt.

Metode

Del 1 Forskning: Fokusgruppeintervju med ansatte for å identifisere deres erfaringer med avvik, risikofaktorer og uønskede hendelser, som kan brukes inn i Room of Horror, og som fokus i ABCDE-VR, for å sikre praksisnære scenarioer. 2.

Del 2: Kvalitetsutvikling og forskning: Gjennomføre læringsmodellene RoH og VR på sykehjemmene, hvor studenter i praksis, deres veiledere og andre ansatte er deltakere. Prosjektets ansatte fra VID deltar som fasilitatorer og sørger for gjennomføringen av begge læringsaktiviteter. Det tas feltnotater av gjennomføringen, til bruk i forskning. 3.

Del 3 Forskning: Fokusgruppeintervju med studenter om deres erfaringer med å delta i simuleringsmodellene Room of Horror og VR for å fremme kompetanse i pasientsikkerhet. Fokusgruppeintervju med ansatte om deres erfaringer med å delta i simuleringsmodellene Room of Horror og VR for å fremme deltakernes kompetanse i pasientsikkerhet.

 

Organisering av prosjektet

Simulering er en læringsmodell som kan øke både sykepleiestudenter og helsepersonells pasientsikkerhetskompetanse (Lee et al., 2023). I dette kvalitetsutviklingsarbeidet skal det benyttes to simuleringsformer som begge har fokus på pasientsikkerhet. Room of Horror (RoH) fremmer pasientsikkerhet gjennom observasjon og vurdering av risikofaktorer i og rundt pasientens miljø, som kan være en trussel for pasientsikkerheten. Systematisk airways, breathing, circulation, disability, exposure (ABCDE)-vurdering tilrettelegger for promotering av pasientsikkerhet gjennom observasjon og vurdering av pasientens helsetilstand for å tidlig kunne oppdage forverring og sykdomsutvikling. Ved å implementere to aktive læringsmetoder som begge fremmer pasientsikkerhet, men gjennom ulike perspektiver, kan vi tilrettelegge for et helhetlig pasientsikkerhetsfokus for deltakerne.

 

Tidsaspekt

1.9.2025 – 1.6.2027

 

Prosjektgruppe

Hege Hovd Faye-Schjøll (Førstelektor, Prosjektleder, VID)

Marianne Hoff (Høgskolelektor, VID)

Benedicte Strøm (Fagdirektør. Diakonhjemmet Omsorg)

Tania Nome (Spesialrådgiver. Diakonhjemmet Omsorg)

Igors Jakovlevs (Kvalitetsrådgiver, Diakonhjemmet Omsorg)

 

Finansiering

Samarbeidsmidler, VID vitenskapelige Høgskole