Trening i Room og Horror. Fra venstre: Igors Jakovlevs, Tania Nome, Globien Rey Romano

Kurset fasilitatorer i Room of Horror og VR-simulering

Nå er samarbeidsprosjektet mellom Diakonhjemmet Omsorg og VID, hvor studenter i praksis skal simulere sammen med ansatte, i gang.

Det første leddet i samarbeidsprosjektet ble gjennomført i november, da kvalitetsrådgiverne og HR-rådgiver Tania Nome, i Diakonhjemmet Omsorg deltok på et fasilitatorkurs. Kurset ble arrangert av høgskolelektor Marianne Hoff, førstelektor Line Lindenskov og førstelektor Hege Hovd Faye-Schjøll fra VID. De to førstnevnte er prosjektdeltakere, mens Faye-Schjøll er en av prosjektets ledere.

Fasilitatorkurs

Første kursdag stod på simulering som pedagogisk læringsmetode på programmet, med gjennomføring av simulering, fasilitatorrollen, debriefing i simulering, tips og triks i debriefing og makt- og avmakt i simulering. Dag to bestod av både teori og praksis, hvor kursdeltakerne fikk prøve samarbeidsprosjektets to simuleringsmetoder; Room of Horror og VR-simulering med ABCDE-vurdering.

Den siste kursdagen fikk deltakerne prøve seg i rollern som fasilitator i Room of Horror og VR-simulering, med veiledning. De fikk også lage et Room of Horror-scenario hvor de kunne briljere med den teoretiske kunnskapen fra første kursdag.

–Dette er en engasjert og lærevillig gjeng! Vi har hatt mange gode diskusjoner i løpet av disse kursdagene og kvalitetsrådgiverne har virkelig fått teken på hva simulering og fasilitering innebærer, forteller Hege Hovd Faye-Schjøll.

 Bildetekst: Gruppen fikk også prøve seg på VR-simulering. Fra venstre: Globien Rey Romano, Marianne Hoff, Marianne Andersen Brakspear, Igors Jakovlevs.
Gruppen fikk også prøve seg på VR-simulering. Fra venstre: Globien Rey Romano, Marianne Hoff, Marianne Andersen Brakspear, Igors Jakovlevs.

Kvalitetssikring av pasientsikkerhet

Når det investeres i et fasilitatorkurs, gir det en økt kvalitet og et ekstra fokus på pasientsikkerhet ute på sykehjemmene. –Det gjelder både i forbindelse med dette samarbeidsprosjektet, men også når det planlegges for at simulering skal benyttes som en pedagogisk læringsmetode ved sykehjemmene, i for eksempel opplæring, avslutter Hege Hovd Faye-Schjøll.