Dette sier en av de seks sykepleierne som har deltatt på simuleringstrening om akutt og kritisk syke. Hun får støtte fra resten av deltakergruppen som var samlet på Nordberghjemmet.
–Målet med simulering er å øke handlingskompetansen, slik at hver enkelt medarbeider kjenner seg faglig trygg dersom en beboer blir akutt dårlig, sier Tania Cecilie Nome, spesialrådgiver i Diakonhjemmet omsorg. Legene på langtidshjemmene våre har kvalitetssikret pasientkasuistikkene vi benytter, slik at disse gjenspeiler situasjoner som ansatte opplever i sin kliniske hverdag.
Spiller alle rollene
Treningen skjer ved at deltakerne arbeider seg igjennom tre ulike caser ved å simulere akutte situasjoner. Denne gruppen var igjennom rutiner for blant annet å håndtere lungeødem, infeksjon og hypoglykemi.
I caset spiller deltakerne ulike roller som pasient, sykepleier, helsefagarbeider og observatør. At de selv får kjenne på hvordan det er å være pasient i ulike situasjoner er nyttig, forteller de, for da blir det lettere å huske rutinene. Sykepleierne spilte også rollen som helsefagarbeider, og fikk dermed øvd på hvordan de ønsker å samarbeide med helsefagarbeiderne i akutte situasjoner.
Simulering på alle Omsorgs sykehjem
Nordberghjemmet var først ute med simuleringstrening denne høsten og Hovseterhjemmet hadde simulering denne uken. Ammerudlunden og Sagenehjemmet skal ha det samme tilbudet for ansatte i slutten av september og oktober.